Öppet skrivbord dag 6

Det här är läskigt. Den här idén med att öppet beskriva min process och samtidigt dokumentera den för mig själv kändes ju helt ofarlig till en början. Nu visar det sig att jag fullkomligt blottlägger alla mina kreativa svagheter, nåväl det finns säkert något konstruktivt med det.

WB - Öppet skrivbordSom jag tidigare sagt är jag ingen snabbskrivare, ingen långskrivare heller. Jag går och idisslar en idé i flera månader och skriver ner lite obegripliga stödord då och då. Jag har också lagt märke till att jag skriver väldigt mycket om att jag inte kan komma igång med att skriva. Tidigare har detta varit lätt ångestladdat, men jag har kommit fram till att det nog är en del av mitt skrivande.

Jag är också livrädd för resultatet, så rädd att det rent av är skrämmande att sätta igång med skrivandet. Tänkt om det bara landar i besvikelse och jag inte alls är så briljant som jag tror. Det blir liksom en ond cirkel. Jag har ganska höga tankar om min egen poetiska förmåga men är även översvallande självkritisk. Nå när poemet väl är skrivet blir jag bara besviken och så återstår bara en envetet gnagande känsla av misslyckande.

Jösses vad personligt det blev nu. Men är det öppet skrivbord så är det. Sedan jag sist  skrev ett inlägg om min kommande dikt så har jag endast skissat ner några få rader flödesskrivning.

störtskrivning nummer 1

Det är ändå betryggande att idéer och nya vinklar dyker upp hela tiden, så min whiteboard blir svartare och svartare. Det är bra. Jag tror att det är så jag brukar jobba (Tror? Jo, ni som känner mig vet att jag har väldigt dåligt minne för skeenden i mitt liv. Onödiga nördiga detaljer däremot verkar ha ett stort konto i min minnesbank.) Jag samlar stoff, idéer och lösa rader – och helt plötsligt en dag så rasslas allt det där ner till en dikt. Det är så jag hoppas att det blir nu också, dock inte nödvändigtvis den dikten jag trodde det skulle bli från början. Som ni vet utgår jag nu från raden ”Demokrati: En autoimmun sjukdom”, men vad den idén utvecklas till, pja det är liksom det som är äventyret.

#öppetskrivbord (no.3)

Jag skapar en hashtag för det här nu, yupp det gör jag. #öppetskrivbord får den heta.

Annat jag gjort sedan sista uppdateringen om dikten är att jag blivit uppmärksam på ett par vanliga fällor i min process. Det här blir som en loggbok kring det. Offentlig och utlämnande, men ibland är kulturexhibitionism enda fungerande metoden.

Fälla ett: Mattias som jag bollat lite idéer kring detta med ringde igår och var eld och lågor. Han började t.o.m. samtalet med ”Jag gillar verkligen den här idén” och sedan började hans kreativa bubbel. Fantastiskt eller hur? Jag borde tycka att det är fantastiskt, men jag blev livrädd. Sådär riktigt psykskraj så jag avbröt hans bubblande och inspirerande snack med att jag inte riktigt var där i min process ännu. Att jag behövde ha mer konkret på pränt innan jag kunde diskutera. Frågan är om jag verkligen har en process och att det stämmer att han skulle störa den – eller – är jag bara rädd att han kommer med för många bra idéer så tidigt i skriveriet att jag inte känner att texten blir min. Detta har jag klurat mycket på idag och detta är något återkommande – jag är ganska öppen kring mina idéer tidigt i processen och sedan blir jag avvaktande, avvisande och allmänt avig när jag får input på det jag visat upp. Det positiva i detta är att jag och Mattias sköt upp samtalet till idag 17:15 vilket har givit mig något slags milstolpe att förhålla mig till, annars kanske jag inte ens skrivit detta – vilket leder mig vidare till fälla nummer två.

Fälla två: Konsten att skriva allt det bra senare. Jag är en mästeruppskjutare. Det går alltid att finna en anledning till att det kommer att bli bättre skrivet under andra förutsättningar. Så istället för att faktiskt skriva så spenderar jag dyrbar skrivtid med att fixa de rätta förutsättningarna för poesiandet. När de rätta förutsättningarna väl är skapade så är jag för trött eller så är det för sent för det faktiska skrivandet. Jag tror på disciplin istället för inspiration, egentligen. Problemet är dock att jag är så kass på att fokusera så att visst jobbar jag disciplinerat, men inte nödvändigtvis med det jag ska. Idag har jag noggrant städat vardagsrummet och tvätta, men inte fan har jag skrivit något på dikten egentligen.

Pjahaja, jag tror att det bara finns en enda lösning. Flödesskrivning på ett kafé eller en pub. Så får det bli och jag rapporterar vidare imorgon. Tack för att ni finns, oavsett om ni läser detta eller inte. Möjligheten att detta läses är vad som motiverar mig att jobba alls, som sagt: ibland är kulturexhibitionism enda fungerande metoden.

Öppet skrivbord

Så, dags för nästa del av den här följetongen ”Öppet skrivbord” där ni kan följa mig i processen med en dikt om när demokratin attackerar sig själv under ett par veckor. Klicka här om du behöver bakgrunden till detta.

Starten är alltid seg för mig. Att samla stoff och skriva utkast är det som tar emot. Att redigera, slipa och putsa en textmassa gör jag däremot med glädje. Det är därför det tar några år för mig att skriva en dikt. Först den sega starten och sedan det idoga polerandet.

Så, jag vet inte om du har klarhet i vad en autoimmun sjukdom är. Här har du länken till en wiki om det. I korthet kan sägas:
”Autoimmunitet är immunförsvarets skadliga angrepp med autoantikroppar på kroppens egen vävnad, vilket kan yttra sig i sjukdomar eller bortstötning av organ vid transplantation. Alla människor har en viss grad av autoimmunitet, men när den blir för hög blir den skadlig.”

Dagens att-göra-lista

Dagens att-göra-lista, med stress-stavning

 

Det vill säga att systemet som är till för att skydda oss blir en fara för vårt liv och vår hälsa. Jag menar att det är exakt vad som kan hända med vår demokrati. Demokrati är systemet som ska skydda våra rättigheter och ansvara för vår säkerhet, problemet är att antidemokratiska krafter kan ta över systemet på demokratisk väg. Ja du fattar va? Jag som är dragen åt att dra paralleller och syssla med referenser i mina dikter måste ju bara göra något kring detta.

Hur som helst. Snackade mer med min polare Mattias som själv har den autoimmuna sjukdomen MS och ger föreläsningar om det för bl.a. sjuksköterskestudenter. Han pratade om hur just MS beror på arv och miljö – detta kan jag ju lätt dra paralleller till antidemokratiska krafter tror jag. Ska skriva om hur angrepp mot demokratin är ett lika gammalt fenomen som demokratin själv och hur dessa angrepp kan ses som sjukdomar.

Mattias nämnde dock en sak till: randvillkor. Om jag förstod det hela rätt är det en matematisk term (Mattias är f.d. Chalmersstudent och svänger sig med begrepp som bara visslar förbi mitt poesiintellekt.) Randvillkoren är vilka orsaker och parametrar som får något att ”knuffas över branten till stupet” om jag förstod Mattias rätt. Vad är randvillkoren för att demokratin inte ska falla ner i avgrunden och hur kan dessa påverkas.

Så dagens att-göra-lista är helt enkelt research och kolla upp. Bävar dock för sammanställningen, som sagt inte mitt forte alls.

Vidare tänker jag att arbetsnamnet får ändras från ”Demokrati: En autoimmun sjukdom” till ”När demokratin blir autoimmun” – eller har du ett annat förslag?

En dikt om demokrati blir till.

Jag tänkte spendera kommande två veckor med att ha öppet skrivbord. Det är lite som ”öppet hus” på en skola. Ni ska få den polerade och tillrättalagda versionen av hur en dikt blir till.

Jag är ingen snabbskrivare. Min halvkända dikt ”Spraaket” tog nästan tre år att skriva och i årets SM i Poetry Slam läste jag texter som jag började plita ned 2011. Så, i början av sommaren skrev jag ner raden ”Demokrati är en autoimmun sjukdom”. För jag tänkte att i de orden finns en dikt. Den lappen har legat vid min säng sedan dess och dikten har vägrat skriva klart sig själv. Av någon anledning blev frustrationen över att en bra idé bara ligger oskriven vid en säng för övermäktig att hantera, detta skedde i tisdags. För att det ska bli något gjort satte jag press på mig själv via facebook. Jag postade en status och skrev att dikten kommer på lördag. Sedan satte jag igång och kom såhär långt.

demokrati skiss

Idag är det lördag. Jag vaknade nyss och insåg att det är ju faktiskt inte alls så jag jobbar. Jag skriver långsamt och väldigt lite i taget. Just den här gången tänkte jag dock speeda på processen och ska försöka få dikten klar på två veckor – och processen kommer att ligga öppen för er. Tänkte uppdatera er varannan dag ungefär. Nu börjar etappen som kan kallas ”research och samla stoff”.

Hittills har följande tänkts: Jag har en vän med sjukdomen MS, det är en autoimmun sjukdom. Detta betyder att kroppens immunförsvar blir helt hysteriskt och tror att den egna kroppen utgör ett hot. De vita blodkropparna attackerar nervcellernas myelin. Så funkar det i fallet MS. Det som definierar en autoimmun sjukdom är att systemet som skall bevara och försvara kroppen istället blir något sjukt och farligt. Precis det samma har flera gånger skett och varit på gång att ske med demokratin, systemet som skall försvara våra rättigheter blir istället ett hot mot dem.

Detta ska ske: Jag ska läsa på lite mer om autoimmuna sjukdomar. Utifrån det ska jag försöka dra paralleller till hur demokratin kan angripa sig själv på demokratisk väg. Någonstans i det tankeskuttet finns en dikt och jag tänker finna den.

PREMIÄR-ish

Foto: Hedda Axelsson

Foto: Hedda Axelsson

Nuså! Efter att ha jobbat med texter inför SM, testat dem för publik där och sedan broderat ut dem är det dags att gå vidare. Mitt nya föreställningskoncept heter ”Vi måste snacka” och det är under kommande höst som det ska formas. Jag jobbar ju helst fram mina föreställningar på scen som ni vet.

Konceptet ”Vi måste snacka” handlar om vår rätt till vår berättelse. Det handlar om hur vi alla är en pusselbit till en gigantisk historia om allt. Det handlar om hur vi aldrig kan nå förståelse eller bilda ett sammanhang om vi inte tar del av varandras historier. Vi måste snacka, som i samtala och samtala, som i att lyssna.

Du som är i Örebro på Tisdag kan ta del av mina första trevande steg i det nya konceptet. Välkommen! Läs mer här.

 

Asså, jag är inte nöjd med lagdelen på SM i år.

Det var ju det här med team piece under SM i poetry slam. De senaste åren har jag postat ett inlägg dagarna innan SM med lite tankar om saker jag tror vi som sysslar med slam behöver tänka på. I år är första gången jag själv tävlar i ett SM på sex år, de senaste åren har jag varit coach eller SM-arrangör och är nu tillbaka på andra sidan Slam Master-bordet. Det var en hel del gamla tankar och erfarenheter från tävlingsåren som kom svärmande tillbaka, t.ex. mitt missnöje med hur lagdelen av tävlingen är utformad. Jag ska försöka att få fram min poäng kortfattat, vidare broderier och argument får vi ta i kommentarstrådar på den här FB-sidan eller på slam master-mötena i helgen.

Så, SM är utformat så att de tävlande deltar både individuellt och i lag, i lagdelen förekommer det team pieces, alltså lagtexter där två eller flera lagmedlemmar medverkar. De senaste åren har SM arrangörer försökt att göra lagdelen till en viktig del av tävlingen. När det gäller arbetsinsats är det nästan den viktigaste, och ärligt talat förstår jag inte varför.

De allra flesta som tävlar i poetry slam har något de vill berätta ur sitt eget perspektiv och med på sitt eget sätt. Detta gör att poeten skriver sina dikter för att tävla med utifrån sig själv och jag får för mig att i de flesta fall för att få ut sitt eget arbete på scener runt om i Sverige. Kanske vill den rent av få publicitet för sitt verk, sitt arbete eller sin aktivism. Det krävs mycket jobb för att få framförandet som en vill, för många sker lejonparten av detta arbete veckorna eller kanske t.o.m. dagarna före SM.

Lagdelen kräver att poeter behöver förbereda minst två dikter i grupp, men även vara beredda på att gå till final och i så fall skriva ytterligare två till tre texter. Alla behöver ju inte vara med i alla framföranden men alla som jobbat kreativt i grupp vet att alla ändå blir delaktiga på något sätt. Tanken på det kreativa arbetet är ständigt närvarande. Dessutom har ju poeterna fem till sex egna dikter att tänka på, dessa dikter som poeten kanske främst vill lägga fokus på. Min erfarenhet från sjutton års tävlande i poetry slam säger att de allra flesta lag har svårt att samordna skrivandet och ofta görs det veckorna eller dagarna innan. Ofta görs det även på plats.

Sedan finns det ju många hinder inför samarbetet innan SM. Först och främst har vi ju det övriga livet med arbete, studier, familj, engagemang och allt annat som en tycker är viktigare än en lekfull tävling i poesi. Lagmedlemmarna kan ju vara utspridda då inte alla tävlar på orten där de bor. Lagmedlemmarna kan även av olika anledningar inte komma överens. Om slam skall vara öppet för alla så måste vi även vara beredda på att alla inte trivs ihop, och det är helt ok. Du måste inte gilla alla. Dessutom har olika lag olika lång tid på sig att förbereda sig, beroende på när uttagningarna är. Dessutom har vi det här med avhopp i sista sekunden vilket minst ett par lag har drabbats av i år. Detta kan ju innebära att någon som skrivit tre av lagets dikter inte längre är med och därför måste skrivandet börja om från noll igen. Slutligen är många av oss engagerad i arrangörsgrupper eller allmänt intresserade av vad som sker i slam-sverige och vill därför medverka på slam master-mötena. Jag och deltagare i lag jag coachat har flera gånger varit tvungna att välja om en vill gå på möte eller repa team piece.

Ovanstående stycke listar ett gäng olika stressmoment som jag och många jag snackat med har upplevt. Det finns såklart många fler. Framförallt gäller detta efter SM 2014 (tror jag) då en stor regeländring gjordes, antagligen för att underlätta för gästande lag utom individuell tävlan. Då separerades den individuella rankningen från lagets och det är nu som det blir splittrat. Före 2014 så räknades dina individuell prestation även till lagets sammanlagda ranking vilket gjorde att det blev lagtävling hela tiden, av bara farten. Dessutom så fanns det en team piece-omgång. Hur detta har lagts upp har varierat mellan de olika mästerskapen, och det ligger i tävlingens natur att varje SM-värd bestämmer upplägget. Gott så, men nu har det liksom stannat kvar rester av gamla system i regelboken och jag tycker att det krockar. Laget behöver numera jobba mycket mer för lagkänslan än vad de behövde innan en satsade på lagdelen, ironiskt nog. Det är i alla fall min uppfattning.

Årets SM arrangerades i blotta förskräckelsen efter hot om inställt evenemang och blev förskjutet ett halvår. Uppsalas arrangörer har gjort ett ypperligt jobb och det är självklart att det fanns annat att lösa före en började finslipa i reglerna. The show måste ju arrangeras, för i första hand är detta ett evenemang för spoken word-poeter och spoken word-publik. Vi får helt enkelt genomföra årets lagdel med nuvarande regler och vårt bästa humör, men inför 2017 har jag några förslag.

Låt de individuell poängen och lagpoängen sitta ihop igen. Detta gör att lagmedlemmarna blir måna om att det går bra för deras lagkamrater, de tävlar ju aldrig mot varandra ändå. Jag tror att om allas poäng räknas till ett kollektiv så kommer vi att få en bättre sammanhållning i laget och helt naturligt så kommer poeter att börja coacha varandra och funka som varandras rådgivare. Detta gör också att vi kan få tillbaka finessen att ett individuellt framförande kan bytas ut mot ett team piece. Poeten vars tur det är avsäger sig sitt deltagande i boutets individuella del och poängen räknas till laget. Detta öppnar upp för de poeter som vill satsa på lagdelen men även för att gästande lag kan delta på samma premisser. Visst tycker jag på sätt och vis att det även behövs en team piece-omgång. Men det räcker kanske med ett obligatoriskt team piece per lag, då får de tävlande känna på att jobba i lag men det blir mer hanterbart för den som av olika anledningar inte känner sig bekväm med att arbeta i gruppen.

En annan kort inflikning är ju den att arbetsbördan och pressen som lagdelen medför är något som de fyra som är individuellt anmälda poeter helt slipper. Det gör att vi har fyra poeter som tävlar efter helt andra förutsättningar än resten av poeterna i den individuella delen.

Jag förstår att alla inte håller med mig och jag förstår att förslaget ovan inte är detaljerat. Det är inte min mening i detta inlägg att presentera ett komplett system, det kan vi syssla med senare, efter årets SM och inför 2017. Jag behövde bara får ur mig det här för jag tror att det är många, både nya och rutinerade slam-deltagare som känner att just lagdelen som den ser ut nu är ett stressmoment mer än något annat.

Så, feel free att snacka loss, engagera dig i slam-forum och framförallt: kom till slam master-mötena och dela med dig av dina tankar och erfarenheter.

Jag gör ju saker

Det är därför jag syns så dåligt på bloggen, för att jag hela tiden flänger runt i skolor. De allra flesta uppdragen går via Ordkanon.se och är workshops i grundskolan. Ibland besöker jag även gymnasier, lärares studiedagar och vuxenutbildningar. För en vecka sedan besökte jag Runö folkhögskola i Stockholm. Under tre timmar snackade vi språk och testade olika sätt att förmedla känslor, historier och bilder. Vi fick höra några uppläsningar och jag bad sedan deltagarna att maila mig text om de ville, som jag brukar göra. Den här gången var det endast en som skickade sitt bidrag, men det var också den mest bejublade uppläsningen från dagen. Så varsågod världen och tack Runö.

Om man backar bandet tillbaka i tiden , går med stegen genom livet. Blont är håret och ute är det vår. Jag är endast sju år. Livet är i inledningen men väger kommer bli svår. Flicka liten så mycket jag skulle berätta för dig om jag fick chansen , genom livet kommer du framskrida i djävulsdansen. Ramla inte , håll dig på dina fötter. Men är det så lätt när man förtränger sina rötter. Vad var meningen med min plats på jorden? Orden är slitna men jag undrar ändå. Alla gånger jag sprang på trottoaren, fort, fort skulle det gå. Vad ville jag med vinden i håret? Ville jag fly eller vända på året? För all den sorgen som i mitt hjärta bankar, för alla gånger slutet varit i mina tankar. Ta av dig masken du bär, visa dem, låt allt falla isär. En gång frågade du vem jag är, det vet jag inte förrän jag slutfört denna färd.

/Lovisa Rauha Kinnunen

De svishande ljudet av en deadline

Så, jag sa att det skulle vara klart nu den sista februari. Tanken är klar. Jag är fullkomligt klar med att ”med omedelbar verkan” håller på att utvecklas till en samling texter som tar längre tid att skriva klart än jag tänkt. Men för all del, ge mig gärna en ny deadline. Och ge mig en synomym till ”klart” som jag kan misshandla i nästa inlägg på samma tema. För tro mig, ett sådant kommer om jag inte får hjälp snart.

image

Lägesrapport februari (fokus på skrivande och ofokus)

Det saknas inte idéer, det är snarare en fråga om motsatsen. Jag har kommit en ganska bra bit i textsamlingen ”Med omedelbar verkan”. Det mesta tyder på att det blir något slags prosalyriska noveller, eller med ett tydligare snack: korta texter som är lite svåra att artbestämma.

Det går alltså helt OK egentligen, men samtidigt är hör jag en liten röst längst ner från hjärnstammen väsa ett hetsigt Men scenen då? och den är svår att ignorera. Så i mappen som heter ”Med omedelbar verkan” finns nu två underkataloger ”Scen” och ”Samling”. Detta innebär att det kommer att finnas två versioner av flera av dikterna. Det får bli så. Du kan knuffa ner Matiss från scenen men inte dra scenen ur Matiss, eller nått. Sedan är det grejen med att fokusera, det går inte alls ok. Det skrivs lite här, sedan lite där och sedan kryper benen iväg och helt plötsligt är jag nere på stan på väg till ett kafé. Där skriver jag en stund och sedan är jag helt plötsligt hemma igen.

ofokusI veckan fick jag också reda på att jag står nämnd som tips på spoken word i en lärobok, en ska tydligen kolla upp mig på youtube. Det talar ju för att jag borde bidra med några nya fräscha inlägg. Det som finns på tuben har sprungit långt ifrån sitt bäst-före-datum. Så på något sätt ska jag lösa detta mitt i allt. Idéer saknas inte här heller, det gäller bara att skala ner alla storslagna planer så de blir planer som faktiskt sätts i verket och avslutas. Läroboken kommer nämnas och taggas när det blir aktuellt.

Dessutom har vi ju allt jobb med marknadsföring och PR med den här hemsidan samt min firma och nätverket Ordkanon. Det ska ju bloggas och twittras och visas att en gör något hela tiden. Det räcker visst inte med att bara göra det, vilket skaver i sinnet varje dag. Jag är nog nätets mest motvillige bloggare, åtminstone top 5. Egentligen vill jag bara skriva och hålla workshops och slippa allt det där andra. I alla fall känns det så vissa dagar och idag är en sådan dag.

Hur som helst det är snart mitten av februari och i slutet borde allt det ovanstående vara klart. Jag brukar aldrig sakna en chef, är inte så bra på att bli tillsagd. Just nu skulle det dock behövas någon bestämd jävel som står och skriker på mig när jag lämnar skrivbordet. För det hjälper ju inte att skriva om att skriva, en måste ju skriva vad som faktiskt ska skrivas också. Sticker till Dublin på söndag. Kanske hittar jag mitt fokus där.

Vi avslutar med utdrag ur en skiss till ett utkast som jag sitter och brottas med nu. Lite på dagens tema.

du har aldrig kommit förbi den första raden på bladet
så du skriver om igen
du har aldrig kommit förbi den första raden på bladet
så du skriver om igen
du har aldrig kommit förbi den första raden på bladet
så du skriver om igen
om att aldrig komma längre än till
samma rad i samma brev i samma hörn av samma pappersark

även tusenmilafärder börjar med samma steg om och om igen
det är tusen mil i samma cirkel och du tar dig inte vidare och varje liv
är ett andetag i taget och du andas samma luft
i cirklar i loopar i runda slängar tusen steg åt gången
sedan tusen lika danade till sin egen avbild
i samma avlatsbrev i samma böner på samma radband
rad efter rad om att komma längre
och du vill ändå börja på ett nytt kapitel

och det blir dags att vända blad
samma blad vänder du ut och in och
bak och fram tills du äntligen
börjar på nästa kapitel som börjar med

du har aldrig kommit förbi den första raden på bladet

 

 

#språkbråk och Workshop på Vokal!

Den sjätte november kickar en två dagar lång poesifest igång i Malmö där du har chansen att se några av Europas hetaste scenpoeter just nu.

Först ut går min föreläsande föreställning #språkbråk som en teaser inför den workshop jag håller på lördagen.

Klicka in och läs info samt köp biljetter (180 spänn för TVÅ dagar poesi, pffft nästan gratis ju) på den här länken. Läs mer om min workshop här nedan, vi ses om en vecka!

#Språkbråk. foto Naomi Pongolini

#Språkbråk. foto Naomi Pongolini

VAD? – Workshop!
VAR? – Spånhusvägen 47, rum 205. ABF Malmö.
NÄR? – Lördagen 7 november, 13:00-15:00
KOSTAR? – 100 kr och för det priset får man även tillgång till kvällsuppträdanden på Inkonst tillhörande festival VOKAL 2015!

Föranmälan till ordpascen@gmail.com , antalet platser är begränsade!

BILJETTER: http://www.kulturcentralen.nu/evenemang/vokal-2015-international-spoken-word

”Att skapa bilder i någon annans huvud”

Spokenword är muntlig litteratur. Som i all litteratur skall historier, budskap och känslor förmedlas. Under ett framförande med estradpoesi eller spokenword har publiken inte chans att bläddra tillbaka bland orden och ibland finns det inte heller lång tid att tänka mellan fraserna. Därför tycker jag det är viktigt att du finner ett målande sätt att förmedla dina bilder och det du vill ha sagt genom alla verktyg som finns på en scen – orden, språket, kroppen, rösten, ljuden och rörelsen.

Den här workshopen passar dig som just börjat med spokenword, estradpoesi och/eller poetry slam men också dig som varit verksam länge, kanske är du professionell utövare av scenpoesi. Vi kommer både skriva nytt material och använda oss av gammalt. Ta gärna med dig egna dikter till passet, annars så kommer det att finnas andra texter att utgå ifrån.

Vi kommer att utgå från er deltagare och arbeta med ert individuella uttryck. Det handlar mest om att lära känna och experimentera med sin egen poesi. Jag ska försöka hålla workshopen fri från säkra patentlösningar, dem kan du kopiera på youtube.

Jag som guidar i den här workshopen heter Matiss Silins och jag har ägnat mig åt muntlig litteratur sedan 1997. Yrkesverksam på heltid inom scenpoesi, spokenword och muntlig litteratur sedan 2007. Jag uppträder med spokenword, föreläser och ägnar stor del av mitt arbete åt att hålla workshops i skolor runt om i Sverige. Dessutom startade jag nätverket Ordkanon med yrkesutövande scenpoeter och poetiska pedagoger.

Denna workshop är en del av VOKAL 2015 – International Spoken Word & Poetry Festival, i samarbete med ABF Malmö och Malmö Stad.