SM i Poetry Slam 2015

SM i Poetry Slam, wow. Jag har ännu inte landat. Var tvungen att sticka på tre dagars jobb i idylliska Söderbärke precis efter helgen så jag har inte riktigt hunnit skriva något ännu.

Det finns såklart mycket att säga. Det har varit ett väldigt viktigt SM som även har fött många viktiga diskussioner och tankar. Här kommer jag dock bara att fatta mig löjligt kort och endast kommentera två saker. Två väldigt peppande saker för mig.

1. Jönköping Poetry Slam kom tvåa som lag. Detta är andra året de medverkar och andra året jag hänger med som coach. 2014 var det rätt mycket handledning från min sida, i år var alla lagmedlemmar slam-vana poeter och min roll var mest att säga saker som ”Glöm inte att hämta prylarna från tävlingsledningen.” och saker som ”Varför glömde ni hämta prylarna hos tävlingsledningen”. Rent poetiskt löste de hela vägen till silvret själva, då och då läste de en dikt för mig och fick mig rörd till tårar. Läs mer och gilla JKPG här.

2. Stockholm Förenade Förorter är årets stora vinnare då de var segrande lag och även presenterade både ettan Schiméon Matiwos och tvåan Elise Ekmen. En svinbra artikel om deras syn på sig själva och Poetry Slam kan du läsa här.

Sista ordet ger jag till Per från Förenade Förorter som gestaltar vad den här segern verkligen betyder. Klicka och läs!

Vi ses på nästa slam, var det än är.

 

Glöm inte alla!

Nu har vi tjatat om inkluderande i Slam så länge att det kanske borde göras mer än att bara snackas?

Jag räknade just ut att det är sexton år sedan jag var på mitt första slam. Sedan dess har jag dykt upp ganska ofta som tävlande, arrangör, coach eller åskådare. Det här kommer att bli det tolfte Poetry Slam SM jag besöker. Kort sagt, jag känner mig ganska hemma när jag dyker upp i olika Slam-sammanhang (a.k.a. Slamanhang). Ofta finns det någon som jag känner där oavsett om jag dyker upp i Helsingborg eller Luleå, i alla fall en bekant till en bekant. Vi är ganska många som funnit en rikstäckande bekantskapskrets genom just Poetry Slam och stämningen det skapar när vi ses på SM är fantastisk men, och nu kommer det stora men:et, vi glömmer alltid de nya.

Var inte det lite överdrivet? Nej, absolut inte. Jag vet inte hur många Slam Master-möten jag suttit på där kritik har riktats mot bemötandet av nya tävlande och nya slam-orter. Eftersom många arrangörer fått in sina rutiner nu är det mycket som tas för givet. Det har varit allt från att tävlande inte ens vet hur de skall anmäla sig till att sidogrenarna inte förklarats till att ingen utlyst Slam-Mastermötet offentligt. Nästa år så kommer det igen. Så arrangören har en viktig roll i det här, men det här inlägget är inte riktat till arrangören. Det är riktat till alla andra som känner sig hemma på SM, både tävlande och åskådare, vi måste ta vårt ansvar. Förra året gjorde vi i kollektivet ett uselt jobb. Detta baserar jag dels på att jag hade mycket kontakt med två helt nya slam-orter som endast bestod av nybörjare dels på mitt eget beteende. Låt mig förklara.

Hand upp alla som fattar vad jag menar med 8,4. Ser du? Vi har redan delat den här läsargruppen i två delar. Det gjorde vi redan förra året, och året innan dess. Det är såklart kul med internskämt och det stärker gruppkänslan, men det ökar också utanförskapet för den som inte hänger med. Både publik och poeter var konfunderade under boutsen när ”Åttakommafyyyyyra” ropades ut. Under Slam-Mastermötet tog vi upp det och sa att konferencieren måste förklara vad som händer när det händer. Detta glömdes tyvärr bort i allt. Jag fick frågan om och om igen om vad det betydde och varför bara några visste vad det var*. Så där har vi ett tydligt exempel.

För det andra så gillar jag verkligen ordet Slam Master-möte. Det känns mäktigt och viktigt, men varje år så möter jag nykomlingar som inte tror att de får komma, som tror att det är för en inre krets av högre upplysta och speciellt utvalda Slam:are. Det är det inte, det är vårt demokratiska organ och stället där alla Slam-orter och utövare kan ventilera sina åsikter kring pågående SM och Slam i stort. Det har hänt att arrangören glömt att informera hela lag om detta. Förra året gjorde jag bort mig rejält. Som coach för en nystartad ort ångade jag glatt till första mötet föra att väl där inse att jag helt glömt att informera mitt lag om detta. Alltså ett lag som hade med sig ytterligare personer från sin lokala arrangörsgrupp för att lära sig mer om att organisera slam. Men det var ju lugnt, det kommer ju ett möte till under SM. Tror du inte att jag glömde säga till om det med? Skämdes ögonen ur mig gjorde jag. Därför är jag mån om att det här inte upprepas.

Mellan bouts och möten så träffas vi ju och hänger, det är en stor del av SM kanske den bästa delen. Förra året fick jag intrycket tydligare än någonsin att vi delades upp i erfarna och nytillkomna. Jag fick höra av många som var där för första gången att det var svårt att komma in i gemenskapen. Så klart är vissa sociala och kontaktsökande människor som inte har några problem att ramla in i en ny grupp, men jag vet också att många drog sig för att sluta upp med horden av poeter som satt och skrävlade i vandrarhemsköket.

Varje år snackar vi under Slam Master-mötet om att inkludera och om att välkomna in nya i Slamanhanget, och ett år senare på nästa SM verkar vi ha glömt allt vi sa, då brukar vi skylla på arrangören, det är lättast så. Det är faktiskt vårt individuella ansvar att inkludera och välkomna nya utövare, nya orter och nya arrangörer. Glöm inte att förklara våra internskämt och glöm inte att bjuda med folk som verkar osäkra på om de är välkomna, för det är de.

Någon där emot?

*När någon Jurygrupp satt poängen 8,4 och MC ropar upp detta så ekar publiken och ropar ”Åttakommafyyyra” tillbaka. Det här beteendet växte fram på Norrköpingsscenen eftersom Martin Johnssons klasskompis hade en grej för just det talet (det var den korta historien). Jag personligen gillar verkligen att ropa ”åttakommafyyyra!” men jag gillar också att förklara varför.

Långt inlägg angående gnäll om Poetry Slam.

Efter sexton år av tävlande i, arrande av och tittande på poetry slam har jag läst ganska många reportage från lokala uttagningar. Ganska ofta finns det någon liten missuppfattning eller någon synpunkt som sticker lite för mycket i ögonen. Oftast låter jag bli att göra något åt saken. Dessutom finns det alltid lite gnäll från publik eller nya tävlande som tycker att några fundamentala saker skall göras annorlunda, det får en tycka. Jag får dessutom tycka något annat, allt är frid och fröjd och högt i tak. Nu har det dock blivit så att den där sista artikeln kom, den som i sig själv inte är så farlig men som i sitt sammanhang gör mig tillräckligt irriterad för att skriva det här. Den innehåller flera saker som folk gnällt om under åren och jag tänkte nu generöst bjuda på min syn den här gången.

Björn Kohlström har skrivit om Jönköpingsfinalen i Jönköpingsposten, och där finns det många detaljer som brukar återkomma på olika sätt i olika reportage. Jag tänkte bryta ner dem bit för bit här.

Det första som kommenteras är att det är ”relativt unga” människor som är på väg till tävlingslokalen. Det här är bara en observation i artikeln men jag tänkte ta upp det ändå för att gnället om att slam har blivit något där unga premieras gnager på min sista synaps. Poetry slam är en scen för alla, den som vill ge sig ut i ovissheten och läsa sina dikter för främlingar får göra det. Unga är oftast modigare och mer benägna att testa på saker utanför sin trygghetszon, därför kommer många ungdomar. De ungdomar som blir extra bitna av slam brukar dessutom engagera sig. Vi har nya och starka scener i Helsingborg och Jönköping som exempel. När unga är arrangörer så kan det ju vara så att många unga dyker upp som publik. Som i Borås i slutet av nittiotalet när det mest var cigarrrökande herrar i yngre medelåldern klädda i manchesterkavaj som arrangerade poetry slam. Gissa vilka som dominerade publiken då? Slam behöver ungdomarna. Vår scen är, som Saman Faramarzi Sokhanran säger, ett komplement till annan poesi inte fundamentet det vilar på. Den är för många en startscen eller en plantskola för nya texter. I den kontexten faller det sig naturligt att många unga söker sig dit.

Nästa grej Kohlström ger sig på är att dikterna var av ojämn kvalité. Pja, det är väl inte så konstigt. Det fanns ju både nybörjare och erfarna scenpoeter i finalen, slam är som jag skrev nyss en scen för alla. Proffs och amatörer är lika välkomna och det är väl för att höja kvalitén som vi gallrar några gånger innan vi skickar ett lag till SM.

Att han klagar på att det var för många som rimmade är lite lustigt för mig som har blivit utskälld av en besegrad pensionär en gång för att ”Riktig poesi rimmar, rimmar du inte kan du lika gärna skriva en bok och det kan ju vem som helst göra.” Rimtrenden i slam går i vågor. Ibland läser alla noveller och ibland tjocknar grötrimmen i öronen. Björn, du var på ett slam, enligt artikeln verkar det vara ditt första. Du kanske ska kolla in scenens bredd lite innan du går loss med att ”Rimbägaren flödade över”. Sedan skrivs det att mer än lovligt många dikter handlade om sex, ursäkta jag hade visst missat att vi behövde be om lov för att skriva om vad vi vill. Sex är centralt hos människan, jag hoppas att alla som skriver har minst tre dikter om sex. Läs dem ofta, och läs dem högt.

Nästa bit får jag nog citera i sin helhet. ”Däremot förvånades jag över hur beskedliga många av poeterna var, åtminstone i sin framtoning. Jag gick dit för att lyssna på poeter som tagit intryck av hiphop, som fullpumpade av självförtroende skulle äga scengolvet. I stället fick jag se försynta kamrerstyper som generat fnissade sig genom de egna dikterna.”

Det låter som Björn skulle gått på ett rap battle istället. Där är det bara självförtroende och hip hop. Vem är du Björn som kan med att klaga på den som står på scenen? Poetry slam är en scen där kamrerstyper och hip-hopare är lika välkomna att pröva sin publik. Dessutom känner jag inte alls igen mig i din beskrivning. Alla lokalscener ser olika ut, i Jönköping såg finalen ut såhär. Åk till Gottsunda, Malmö eller Umeå så kommer du att se något helt annat. Varje stads poeter speglar staden och det kulturella klimatet.

Till sist har du synpunkter på de pedantiska reglerna. Skojar du? Det finns tre regler. Egen dikt, ingen rekvisita och håll dig under tre minuter. Det är lite märkligt att du refererar sporten och inte matchen. Som att gå på fotbollsmatch och sedan skriva om att de borde införa en extra boll för att det ska bli fler mål. Du föreslår att publiken ska avbryta poeten när de tröttnar, du har väl redan teveprogram för det där. Dessutom har jag deltagit på slam där poeter hållit på i uppemot tio minuter, tro mig det är något du gärna slipper. Ofta stöter jag på folk som har förslag på olika modifikationer på reglerna i slam. Vi har ju sidogrenar, mest hela tiden experimenteras det med speedslam, improesi, ljudpoesi, schlagerslam etc. Det finns utrymme för detta, men tills vi finner något som verkligen utklassar grundreglerna i poetry slam så tror jag att vi fortsätter såhär, tack så mycket.

Björn, jag är ledsen att du fick ta allt det här. Det handlar inte om dig och din artikel egentligen. Det handlar om att just de här åsikterna har jag hört så många gånger. Visst, de har sina poänger men jag behövde verkligen få ur mig det här. Jag mår mycket bättre nu när jag fick svara på kritiken, det hade jag inte gjort utan dig. Nästan lite terapeutiskt skrivande, tack Björn.

 

Så mycket Sjöbo!

Hey! Oj, jag vet inte ens var jag ska börja någonstans. De senaste åtta arbetsdagarna har jag spenderat i Sjöbo kommun med alla elever i åk åtta där plus grundsärskolan 7-9. På min twitter kan du läsa några texter och se bilder från senaste veckan. Jag ska ändå försöka sammanfatta det hela här. Men först, ett tack. Tack för att jag fick träffa er alla, tack för skratten, debatterna, era texter, ert mod, ert ifrågasättande och framför allt tack för det fina bemötandet.

Cubb von Itzak

Cubb von Itzak

2 (4)

Emanuelskolans finalister. Olivia, Elin och Cubb von Itzak

Alla klasser hade två workshops i skrivande och spoken word samt en avslutning. Hur avslutningen såg ut varierade lite. Emanuelskolan och Färsingaskolan samlade hela årskurs åtta till ett riktigt Poetry Slam där alla var involverade. Emanuelskolan samlades på Flora-biografen där vi hade the real deal med ljussättning, biofåtöljer och teaterscen. Texterna där varierade lite mellan humor, allvar och abstrakta funderingar. Trots att det var lite segt i starten med att få ordning på allt och trots att publiken fick vänta i kylan ett tag så var stämningen på topp. Eleverna var väldigt fina mot varandra och alla fick ett enormt publikstöd. Vinnande bidraget var veckans enda team piece, jag brukar inte låta eleverna skriva och framföra ihop men under artistnamnet Cubb von Itzak lyckades två mycket kreativa (och energiska) elever gå runt några av mina regler med en dikt som började ungefär: Matiss säger att vi inte får snacka skit om andra, men om vi bara kastar smuts på varandra? Därpå bytte de identitet med varandra och förolämpade sig själva, mycket avancerat och väldigt roligt. Dessutom bjöds det på en överraskning när Olivia gick upp på scenen och kickade min gamla text ”Följande inslag”, overkligt och otroligt kul.

På Färsingaskolan intog vi aulan och gjorde om den till en Poetry Slam-scen. Även här var eleverna väldigt stöttande mot varandra, men många av poeterna var ändå ganska nervösa. Som vanligt var det en av dem som tvekade mest som kom på en av de bästa placeringarna. Caroline kom på tredje plats efter att ha varit rejält tveksam till om hon vågade läsa upp eller inte, hon tävlade med en av lataste mobilsvar jag varit med om.

Hej! Du har kommit till Latheten!
Jag kan inte svara just nu för jag är helt enkelt för lat.

Just nu sitter jag antagligen framför TV´n
Om du funderar på att komma hit får du gärna köpa med mat på vägen,
och när du väl är här får du gärna starta TV´n åt mig!
Om du ringer för att du behöver hjälp har du bara ödslat tid
så ring någon annan.
Om du behöver skjuts…glöm det!
Just det…du som ringer, kan du hämta mina barn på dagis.
De har varit där hela veckan och är nog sugna på att komma hem!
Alltså…jag har aldrig varit så andfådd i hela mitt liv som nu.
Du är skyldig mig något, jag har ju spenderat hela 20 sekunder av
mitt liv på att prata i en telefonsvarare!
Suck.

Caroline, Jonathan och Peter.

Caroline, Jonathan och Peter.

På de båda topplaceringarna hamnade tunga dikter om att förlora någon i sin närhet. Gåshud och tårade ögon i publiken när Peter och Jonathan läste sina vackra men grymma dikter om saknad. Med 0,1 poängs skillnad tog Jonathan hem Färsingaskolans första Poetry Slam. Läs vinnartexten här.

På Storkskolan där det endast var en klass valde vi istället att samla alla trettio eleverna i musiksalen och ha en Spokenword-show. Vi började med mickskola där folk fick gå fram och veckla ut ett invecklat mickstativ. Efter lite snack om scenen och nervositet så tog sig ungefär tio elever upp på scen och framförde texter. Jag har ungefär samma övningar på alla mina workshops, senaste sju åren har jag hört otaliga versioner men jag får för mig att jag hört de flesta lösningarna ändå. Den här dagen blev jag motbevisad och fick höra två texter som verkligen skilde sig från mängden. Ni hittar dem här.

Artisterna chillar lite efter föreställningen.

Artisterna chillar lite efter föreställningen.

På grundsärskolan 7-9 hade vi två lektioner med luriga skrivövningar. Dels skrev eleverna egna texter men de hjälptes också till med att berätta en historia gemensamt. Andra lektionen skrev de en dikt om sig själva, men de visste de inte förrän i slutet så resultatet blev lite knasigt. En elev presenterade sig t.e.x. med ”Jag är kött” och en annan blev ”Rolig som blåbär”. När dikterna var klara, renskrivna och inövade samlades hela grundsärskolan år 1-6 för att lyssna på de nyblivna spokenword-artisterna. Alla läste var sin presentationsdikt och sedan improviserade alla en saga tillsammans uder skratt och applåder från publiken. Även om några tyckte att det var lite pirrigt så var alla nöjda med föreställningen, jag också för de var jätteduktiga.

Så, nu är jag helt slut efter alla intryck och uttryck. Tack igen Sjöbo. Ni var fantastiskt fina, jag hade så himla roligt!

Läs lite mer om mina äventyr här och här.

Skulle du kunna tänka dig att vinna poetry slam?

Som vanligt går det lite trögt att få folk att tävla. I vissa klasser går det lättare och i vissa är det nästan omöjligt. Även de klasser där energin varit hög, skrivandet koncentrerat och stämningen god under de muntliga delarna kan det vara lite motigt ibland. Den här gången handlar det om Torpskolan i Lerum. Även den här gången är jag osäker på om det blir något slam alls. Precis som vanligt under mina skolprojekt har vi haft ett par lektioner i skrivande och framförande som leder fram till en gemensam tävling för hela årskurs nio.  Precis som vanligt under de senaste sju åren har jag varit nervös in i det sista om det blir något av det eller om alla som sagt kanske hoppar av. Precis som vanligt blir det av. Åtta elever med åtta mycket olika texter går upp och läser roliga, allvarliga, filosofiska och djupa texter för en publik på sisådär hundratjugo niondeklassare.Efter en jämn och imponerande finalomgång med filosoferande texter och engelska dikter om värme och närhet går Felicia och vinner, men vi får nog backa lite i historien nu.

Ungefär hälften av poesitävlingarna jag arrangerar i svenska skolor vinns av någon som nästan inte vågar gå upp på scenen eller någon som i alla fall inte anmäler sig spontant. När elever sitter och skriver i en klass brukar jag gå runt i för att se om någon vill ha hjälp, jag kollar aldrig vad de skriver men tittar efter om de skriver. under en upprepningsövning på Torpskolan hajar jag till vid en elev som har skrivit ganska långt och till synes välstrukturerat. Det visar sig vara Felicia jag frågar om jag får läsa och det får jag. I slutet av lektionen börjar jag fråga vilka som vill vara med och läsa på avslutningen. Det är väl några som säger kanske, jag minns inte riktigt hur det här iden här klassen. Kanske var det väldigt få som anmälde sig kanske var det några stycken. Jag brukar göra så att när alla frivilliga har räckt upp handen tar jag mig tid att fråga andra. Det kan vara sådana som utmärkt sig skriftligt eller muntligt eller ibland några som jag tycker borde chockbehandla scenskräcken. Ibland är det en jättebra metod. Som tur är frågar jag Felicia som säger att hon kanske kan ställa upp, jag vill minnas en viss tvekan.

Det visar sig vara tur att jag frågade. När jag pratar med henne efter hon vunnit Torpskolans första riktiga Poetry Slam beskriver hon sig själv som blyg. Hon säger att hon antagligen inte skulle ha anmält sig om jag inte frågat henne. Felicia säger att hon inte är en van skrivare, det var ändå lätt för henne att sätta igång när hon väl kommit in i skrivprocessen. Fast det muntliga var inte riktigt var hennes grej, det kändes lite pinsamt med övningarna i  inlevelse och nervöst att uppträda inför drygt hundra nior. Ändå tar hon plats på scenen på ett övertygande och naturligt sätt, kanske är det vana från kören hon är aktiv i eller så glömmer hon bort att hon är blyg när hon kommit fram till mikrofonen. Hur som helst går hon upp på scenen två gånger den här fredagen, båda gångerna tar hon den dittills högsta poängen och vinner hela alltihopet. Grattis Felicia och tack för att du påminner mig om att det är viktigt att fråga elever som inte räcker upp handen om de ändå kanske kan tänka sig att tävla.

Dikten då, undrar du. Hur var Felicias dikt? Pja, tyvärr får du ju inte uppleva den live, som vi fick i fredags. men texten kommer här.

Skulle du kunna tänka dig att behöva gå flera kilometer bara för att få vatten?
Skulle du kunna tänka dig att inte få mat på en hel dag?
Skulle du kunna tänka dig att inte ha en familj som du kan prata med varje dag?
Skulle du kunna tänka dig att inte ha en familj överhuvudtaget?
Skulle du kunna tänka dig att någon ringde till dig och sa att något hade hänt med din familj?
Skulle du kunna tänka dig att tvingas flytta från ett land där du känner att du hör hemma?
Skulle du kunna tänka dig att behöva välja mellan trygghet och hem?
Skulle du kunna tänka dig att hjälpa någon av de människor som upplever det här..

And the new winner is….

Sista skolan för terminen var Fristadskolan utanför Borås där hela årskurs nio fick sätta sig att skriva spokenword under tre lektioner. Dessutom provade vi på hur en bra publik betér sig samt drog igenom grunderna för att handskas med sin rampfeber. När det var gjort var det dags för Poetry Slam, och det är nu det blir intressant.

Jag måste säga att det var en fantastisk avslutning på året för mig, så många intelligenta, skarpa, känsliga, roliga och välskrivna texter i ett och samma Slam är sällsynt. Jag vill bara tacka Fristad för den fina upplevelsen ni gav mig. Tack för det intensiva kroppsspråket i ”tre stadier av en moders besvikelse”. Tack för texten om ilskan som drivkraft. Tack så hemskt mycket om den viktiga texten en utsatt flicka som dessutom var på rim, extra tack för den. Tack för den snodda dikten. Tack för texten om att skriva en text som till sist handlade om meningslöshet och blev riktigt filosofisk. Tack för den paranoida rädslan som inte vågade svara i telefon. Tack Borgstenas nya nationalsång. Tack för texten om när rädslan borde stoppat dumheten.

Dessutom ett megatack till vinnaren Rikard som här skall få presentera sig själv med intervju och segrande text. För er som missade själva framförande, ni missade ett komiskt geni. Det gjorde ni minsann. Det var mycket roligt att se hur en så kort text kan räcka så länge, spokenword med mycket fokus på spoken. Jag presenterar nu vinnaren av Fristadskolans första årliga Poetry Slam!

 

Mobilsvar till dumheten.
PIIIIIP! Spela in din nya hälsningsfras efter tonen. PIIIIP!
Var det efter pipet jag skulle säga sakerna på lappen Karin!? Okej. Lappen. Tala om vem du är. Okej. Hej! Mitt namn är… dumheten? Ja.. och jag är 5.. 25 år gammal. Jag är 130..170 meter lång och jag… Vadå inte så? Skulle jag inte tala om vem jag är? Aha! Man ska säga vem dom kommit till bara! Hej du har kommit till dumheten. Vänta nu? Dom har väl inte kommit hit? Karin har nån kommit hit!? Karin? Nej jag tänkte väl de! Varför säger man så då? Aja. Okej. Vad är nästa grej på lappen? Varför jag inte kan ta samtalet. De ska la dom inte lägga sig i! Det är min ensak!!! Jag kan inte ta ditt samtal för att jag inte kan ta ditt samtal. Godnatt och glad midsommar. Är de klart nu Karin? Karin? KARIN!?

/Rikard, Fristadskolan.

And the winner is…

Nu har vi haft Super Slam på Sandgärdskolan för sjätte året tror jag, eller kanske sjunde. Det är hur som helst en fin hösttradition och numera samlas alla lärare som hinner för att få en del av det fantastiska framförandet som deras elever i årskurs åtta bjuder på. Dessutom finns det alltid några nostalgiska nior som vill smita in, men där går de bet. Endast åttor och skolpersonal är välkomna att lyssna på dikterna som värkts fram under tre lektioner. Vinnaren av årets Slam är Hanna som strax får presentera sig själv.

Den här hösten har varit något av en rekord-säsong vad gäller poetry slam i skolan. Fem skolor har satsat en till två veckor på att styra upp poesiprojekt med slam för sina elever, det är helt hutlöst roligt att besöka er och träffa alla kreativa elever. Dessutom har vi ju alla klasser där vi endast har jobbat med skrivande och språkbråk, uppskattningsvis en 1500 elever bara i höst. Nu avslutas terminen på Fristadskolan och nästa vecka kommer de att ha sitt eget slam och sin egen vinnare. Nu kommer dock äntligen en intervju och ett stycke vinnande dikt. Sandgärdskolans segrare av deras årliga Poetry Slam, varsågod och tack!

”Det viktigaste”

Det viktigaste behöver inte vara perfektion,
ett hinderfritt liv, ett vackert sagoslut.
Men du lever i en värld skapad för det kommande,
en värld som kräver förståelse
för morgondagens möjliga tomhet och förlust.

Det viktigaste behöver inte vara lukrativt,
ett konkret ting, någons uppskattning.
Men utan en djupare anledning till att fortsätta,
fastnar du i hoppet om framtiden
snarare än kraften i det som sker i nuet.

Det viktigaste behöver inte vara det nyttigaste,
det vackraste, det bästa för omvärlden.
Men i lyckan finner du modet att inte vända dig om,
att bara fortsätta för ditt leendes skull
och förståndet att det är just lyckan som är det viktigaste.

/Hanna på Sandgärdskolan.

Klockan 15 imorgon lördag den 15:e

Jag ser verkligen fram mot att få uppträda på hemmaplan i morgon! Det brukar ju ske ungefär en gång om året och jag vill bara påminna om att det är nu det händer. Jag brukar få skäll för att jag är dålig på att flagga om mina gig, men nu jävlar är det flaggat och larmat om att i morgon kl 15 på föreningen Tåget, då händer det något som kan beskrivas såhär:

Mickbild Montage copy (680x1024)‪#‎språkbråk‬ är en föreläsande föreställning av Sveriges första spokenwordpedagog Matiss Silins. Stand up, föredrag och poesi blandas när vi får bekanta oss med vår gemensamma språkliga bakgrund och språkets eventuella framtid. Under en halvtimma ska vi hinna med en crash course i västgötska, ett försvarstal för fula ord, svenskifieringar av internetbegrepp samt vikten av att rekleijma the swinglish. Dessutom kommer du att få en genomgång i vad ett språk över huvud taget är.

Matiss Silins började tävla i Borås Poetry Slam kring millenieskiftet, nu far han upp och ner i Sverige med sina föredrag, poesiläsningar och framförallt kurser i kreativt skrivande och spokenword. Glosor: Spokenword – texter som talas. Estradpoesi – poesi som läses från estrad. Poetry Slam – en tävling i spokenword och estradpoesi.

Här hittar du länk till evenemanget.

 

Härliga Heby!

Efter en vecka i Heby kommun på Heby och Östervåla skola är jag helt slut och mycket nöjd. Elever har utmanat både sig själva och mig vilket har lett till modiga framföranden, kreativa texter och en hel del asgarv. I Östervåla spenderade vi nästan tre timmar med att jobba bort rampfebern och tala inför en publik. Som vanligt var det jättelätt för några och lite svårare för andra, men ni gjorde bra ifrån er och var en fin publik.

I Heby var det poetry slam. Först skrevs det i två lektioner och sedan var det dags för en mycket bra poesitävling, så grymma ni var! Istället för att orda om det låter jag läraren Eva Cederholm beskriva vad som hände efter jag gått.

– Galet kul idag! Min klass 8B, hade sådan boost att när de kom tillbaka till salen efter lunch testade ALLA att gå upp och säga något inför klassen! Applåderna dånade och gruppkänslan var magisk! Vi fikade sedan med kladdkaka och myste såhär på fredagen.

Deltagarna, publiken och finaltexterna visas här utan inbördes ordning. Alla vinner (fast den här gången mest Ismail, i den röda tröjan) tack för den här gången Heby!

image

imageimageimageimageimage

Petter utan Petter

Jo, faktiskt har artisten och författaren Petter Alexis Askegren lite grand att göra med två av mina aktuella påhitt just nu. Inte så att vi jobbar ihop eller ens träffas men denna och nästa vecka påverkas elever av oss båda, eller deras skrivande påverkas i alla fall. Förhoppningsvis.

I måndags höll Petter sin hyllning till språket på Skövde Arena för ungefär tusen gymnasieelever och lärare. Troget musikbranchen hade han en
opening act, villket innebär att jag för första gången höll en för-föreläsning.
Petter hann jag bara hälsa på när jag gick av och han gick på scenen. Hur som helst var det inspirerande att höra hur han med sin mors hjälp löste en strulig skolgång trots diagnoser och annat krångel.

Jag höll min korta version av #språkbråk, första gången sedan vårens uppträdanden. Tjugo minuter om var språket kommer ifrån, vad sjutton det är och vad vi alls ska ha det till. Det kändes grymt och jag fick ett fantastiskt fint publikstöd. Men eftersom jag alltid utvärderar och kritiserar min insats så bör jag nog göra en lite anteckning om att tona ner. Emellanåt blir det mer stand upp än föredrag. Visserligen är #spåkbråk ett slags infotainment men jag vill ju att själva informationen inte ska drunkna i skratten, även om det är väldigt smörjande för själen att höra en hel arena asgarva.

På måndag åker jag till Höganäs och gör ett nedslag i deras projekt kring låtskriveri. Projektet sträcker sig över hela läsåret och kickstartades av Petters föredrag. I nästa vecka skall jag träffa alla klasserna och ha en workshop i skrivande och hur en kan tjuvstarta den kreativa processen.

I Skövde sa lärarna efteråt att våra båda föredrag kompletterade varandra väldigt bra, jag hoppas på att samma sak gäller i Höganäs när jag ska få träffa eleverna lite längre och arbeta lite mer djupgående.